Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (51)

UCLL (40)

Hogeschool Gent (39)

VIVES (26)

Odisee (22)

Thomas More Mechelen (21)

AP (20)

Arteveldehogeschool (19)

KDG (17)

KBR (14)

More...

Resource type

book (51)

periodical (1)


Language

Dutch (46)

English (3)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (1)

2010 (5)

2009 (5)

2008 (6)

More...
Listing 1 - 10 of 51 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Zo maak je een verpleegplan
Author:
ISBN: 9789001804961 Year: 2011 Publisher: Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Voor welk model kies je?2. Verzamelen van informatie3. Analyseren van informatie4. Formuleren van verpleegproblemen5. Welk verpleegprobleem is belangrijk?6. Formuleren van doelen7. Kiezen van interventies8. Rapporteren en evalueren


Book
Standaardverpleegplannen voor de geestelijke gezondheidszorg: het proces en het product
Author:
ISBN: 9789035229877 Year: 2009 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave 1 De ontwikkelingsfasen 1.1 Vooronderzoeksfase 1.2 Ontwerpfase 1.3 Commentaarfase 1.4 Formaliseringsfase en beheer van de standaard 1.5 Projectstructuur 1.6 Samenvatting 2 De ontwerpfase 2.1 Structuur van de standaardverpleegplannen 2.2 Onderzoeksmethoden 2.3 Resultaten 2.4 Conclusies 3 De toetsings- en commentaarfase 3.1 De pilotafdelingen 3.2 Resultaten van de toetsings- en commentaarfase 3.3 Conclusies van de toetsings- en commentaarfase 4 De formaliseringsfase 4.1 Kwaliteit van de individuele verpleegplannen 4.2 Effectmeting van het gebruik van de standaardverpleegplannen 4.3 Mate van implementatie van de standaardverpleegplannen 4.4 Conclusies van de formaliseringsfase 5 Conclusies van het ontwikkelingstraject 5.1 De ontwikkelingsfasen 5.2 De gebruikersdoeleinden 6 De toepassing van standaardverpleegplannen 6.1 Het verpleegkundig proces 6.2 Het begrip 'standaardverpleegplan' 6.3 Toepassing van standaardverpleegplannen binnen het verpleegproces 6.4 Samenvatting van het Stappenplan 7 De invoering van standaardverpleegplannen 7.1 Voorlichting en analyse van de beginsituatie 7.2 Scholing 7.3 De inhoudelijk deskundige 7.4 Het tijdpad 8 Ontwikkelingen binnen de GGZ-verpleegkunde 8.1 Toegevoegde thema's 8.2 Aanpassingen in de standaarden 9 Standaardverpleegplannen Literatuur Bijlage 1 Scores van de beginsituatie Bijlage 2 Resultaten van de toetsings- en commentaarfase Bijlage 3 Vragenlijst effectmeting standaardverpleegplannen Bijlage 4 De functionele gezondheidspatronen Deze uitgave is het resultaat van het driejarig onderzoeksproject 'Ontwikkeling van standaardverpleegplannen voor de praktijk van de psychiatrisch verpleegkundige'. Uit dit onderzoek, dat in het voorjaar van 1998 werd afgerond, blijkt onder meer dat er binnen het psychiatrisch werkveld behoefte bestaat aan een kennissysteem dat de verpleegkundige ondersteuning biedt bij het maken van verpleegplannen, in het kader van methodisch werken. Dit boek is een leidraad bij het concreet vormgeven van Het methodisch proces van verplegen. Het eerste deel beschrijft het ontwikkelingsproces, waarbij de verschillende fasen van de ontwikkeling van standaardverpleeg plannen per hoofdstuk aan de orde komen. Ook geeft dit deel suggesties over de implementatie van standaardverpleegplannen binnen een organisatie. Het tweede deel bevat veertig standaardverpleegplannen voor patiënten met verschillende psychiatrische problemen. De verpleegplannen zijn overzichtelijk van opbouw en bestaan uit de onderdelen verpleegkundig-diagnostische termen, verpleegdoelen en verpleegkundige interventies. In deze herziene versie is een aantal maatschappelijk relevante thema's aan de standaarden toegevoegd, te weten clint en familieparticipatie, ervaringsdeskundigheid en vrijheidsbeperkende maatregelen. De standaarden zijn een hulpmiddel ter ondersteuning van de verpleegkundige bij het opstellen van verpleegplannen in de dagelijkse praktijk. Het zijn echter geen protocollen die letterlijk over te nemen zijn! Verpleegkundigen Vinden in deze voorstellen de uitdaging om eigen deskundigheid en professionaliteit aan te spreken. Het gebruik van dit eenduidige begrippenkader draagt bovendien bij aan een goede communicatie binnen het verpleegkundig team en met andere disciplines.


Book
Verpleegkundige modellen in de praktijk : een kritische benadering en instructie.
Author:
ISBN: 9035226283 Year: 2003 Publisher: Maarssen Elsevier Gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek legt uit hoe bestaande modellen te ontrafelen, te vergelijken op gelijke noemers en ze uiteindelijk werkbaar te maken voor de eigen praktijk. Welke diagnose hoort bij welke verpleegkundige opvatting? Welke doelen en interventies maken deel uit van een zelfde model? Wat betekent een en ander voor het verpleegplan? En vooral niet te vergeten : wat betekent het voor de cliënt? Pas wanneer de verpleegkundige op dat soort vragen antwoord kan geven en aan de hand daarvan zijn keuzes kan maken, is hij in staat te werken volgens een verpleegkundig model. Met veel praktische tips.


Book
Verpleegkundige informatica.
Author:
ISBN: 9035223578 Year: 2001 Publisher: Maarssen Elsevier Gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verpleegkundige informatica geeft een eerste indruk van wat de informatietechnologie betekent voor de patiëntenzorg en de verpleegkundige professie. Uitgangspunt is het inzichtelijk maken van het verpleegkundig handelen met behulp van informatica. Aan de orde komen : het verpleegkundig beroep, computers in de gezondheidszorg, informatiesystemen in de gezondheidszorg, verpleegkundige toepassingen, probleemgebieden, ontwikkelingen van verpleegkundige informatiesystemen en trends in de verpleegkundige informatica. In de derde ongewijzigde druk is vooral aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de verpleegkunde in het bijzonder, die de verpleegkunde informatica beïnvloeden.


Book
Zorgverlenen aan de hand van een zorgplan 2 : Samenwerken.
Authors: ---
ISBN: 902441282X 9024413117 Year: 1993 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het centrale thema van dit boek is het zorgverlenen aan de hand van een zorgplan. De hoofdtaak van de verzorgende/verplegende is cliënten professioneel te verzorgen. Die professionaliteit wordt gekenmerkt door een bepaalde kijk op zorgverlening: zorgvisie. Deze zorgvisie stuurt het handelen van de verzorgende/verplegende. Ook is zij steeds aan verandering onderhevig. Deze veranderende zorgvisie wordt gekenmerkt door een klant- en marktgericht denken, waarbij kwaliteit een belangrijke rol speelt. De genoemde zorgvisie zal zijn weerslag vinden in het methodisch handelen. Dat kenmerkt zich door een probleemoplossende aanpak waarbij doelgerichtheid, systematiek en planning centraal staan. De effectiviteit van het methodisch werken wordt groter indien de verzorgende werkt met een zorgplan. Een juiste hantering van dit hulpmiddel kan goede diensten bewijzen zowel aan de zorgvrager als aan de zorgverlener. Onderwijsmethodisch vormen de modulaire opzet en de integratie van theorie en praktijk de centrale uitgangspunten. Kenmerkend voor het boek is de modulaire opzet. Thema's vormen een afgerond geheel van presentatie, verwerking en toetsing. Daardoor is dit leerpakket flexibel. Deze flexibiliteit wordt verhoogd door de gehanteerde opdrachten, begrippenlijsten, zelftoetsen en literatuurlijsten die de mogelijkheid bieden tot groepswerk en zelfstandig leren.Het leerboek is met name geschikt voor leerling verzorgenden en ziekenverzorgenden. Ook is dit leerboek bruikbaar voor leerling verplegenden. Tevens kunnen thema's gebruikt worden tijdens de bij- en nascholing van verzorgenden en verplegenden.


Book
Verpleegkundige diagnostiek in de psychiatrie : verpleegplannen en psychotrope medicatie.
Author:
ISBN: 9789035230804 Year: 2009 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste helft van het boek bevat alle diagnostische informatie voor het maken van een verpleegplan ; de tweede helft behandelt het veilig voorschrijven en toedienen van psychofarmaca.


Book
Kwaliteitsvolle zorg voor dementerende ouderen : deel 3
Authors: ---
ISBN: 9055836656 9055836664 9055837458 Year: 2000 Publisher: Diegem Kluwer Editorial

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Dementerende mensen begeleiden is hen in de ogen kijken.' Deze kernachtige uitspraak geeft invoelend weer waarover het eigenlijk gaat in de zorg voor dementerenden. Immers, de ogen van een mens zijn de spiegels van de ziel, te begrijpen als: het innerlijke leven, al wat een mens aangrijpt en ontroert. Het dementeringsproces laat zekerheden wegvloeien, plaatst vraagtekens bij datgene wat voorheen doorzichtig en begrijpbaar was, brengt angst en wisselende stemmingen, ontneemt mensen de meest essentiële kenmerken van de eigen persoonlijkheid. Dit cahier wil hiertoe een hulpmiddel zijn. Kennis verhoogt immers het inzicht; inzicht schept klaarheid en beantwoordt ook de moeilijke vragen; klaarheid schept evenwicht en brengt alles in juiste proporties.


Book
Ketens in de langdurige zorg
Authors: --- ---
ISBN: 9789059314443 Year: 2006 Publisher: Den Haag Lemma


Book
Coördinatie en continuïteit van zorg : skillslab-serie voor verpleegkundige beroepsvaardigheden : docentenhandleiding kwalificatieniveau 5
Authors: ---
ISBN: 9031335479 9031330868 Year: 2001 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Stappenplannen : technisch verpleegkundige verstrekkingen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789035229808 9789035231177 9789036824125 Year: 2008 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit losbladige werk wordt een groot aantal technische verpleegkundige verstrekkingen stapsgewijs beschreven op maat van studenten. Ze zijn overlegd met ervaringsdeskundigen uit het werkveld en beroepsorganisaties. Elke stap wordt uitvoerig toegelicht met verklaringen en aandachtspunten opdat de studenten hun aandacht zouden richten op de correcte uitvoering van elke verstrekking en kritisch zouden leren nadenken over het waarom ervan. Het communicatieve aspect, dat essentieel is, wordt wel vermeld maar niet uitgediept.&#13;Bij een stappenplan hoort ook een checklist waarin de belangrijkste deelhandelingen staan opgesomd. Daarbij wordt duidelijk aangegeven welke deelhandelingen breekpunten zijn om tot een correct eindresultaat te komen. Deze checklists worden niet alleen gebruikt bij het inoefenen, maar ook tijdens de vaardigheidstoetsen. Daarom zijn bepaalde - toch wel belangrijke - aspecten die in een simulatie echter niet te realiseren zijn, niet als breekpunten opgenomen.&#13;Dit werk is tot stand gekomen dankzij de intensieve medewerking en het veelvuldige overleg tussen docenten en de medewerkers van het skillslab van Thomas More Kempen, Campus Lier en het St. Aloysius- instituut voor Verpleegkunde te Lier.&#13;De docenten en de medewerkers van het skillslab zijn dagelijks intensief bezig met het vaardigheidsonderwijs, in overleg met ervaringsdeskundigen uit het werkveld en beroepsorganisaties.

Listing 1 - 10 of 51 << page
of 6
>>
Sort by